irfy-ce şeyler

17 Temmuz 2006

"Çalışmak ayıp değil"

Cumartesi günü Urfa'da gezerken ara sokaklara girdim biraz da. O arada bi semt pazarına rastladım. Bi bakiym dedim nedir, nasıldır, burdaki pazarlar. Var mıdır İstanbuldakilerden bi farkı. Varsa nedir vs. vs... Gördüğünüz gibi bi pazar bile kafamda bin türlü soru işareti oluşturabiliyo. Kafa karışık şu sıralar zaten. Neyse mevzuya dönelim.

Gezdik baktık ki bildiğimiz pazar işte. Patates, soğan. Domates, biber, patlıcan. Bildiğimiz gibi altta tahta tezgahlar, üstte çadır brandaları, yolun ortasına dikilmiş direkler vs... Bunlar sıradan pazar manzaraları.

Farklı bişey dikkatimi çekti: arabacı çocuklar. Bildiğimiz inşaat tipi el arabalarını kapmışlar pazara gelenler için taşıyıcılık yapıyolar. 5 metrede bi "araba lazım mı abi" sorularına maruz kaldım. Ortada bi oraya bi buraya koşup müşteri kapmaya çalışıyolar. Kapanlar mutlu, el arabalarına torbaları düzenli yerleştirmekle meşgul. Arabalar bizim tipik "ekmek teknesi" mantığımızla özene bezene boyanmış, bazıları süslenmiş. Sonra asıl ilgimi çeken şeyi gördüm arabalardan birinde: "Çalışmak ayıp değil" yazmış bitanesi arabaya. Hoşuma gitti. Resmini çekmek istedim ama sonra utandırırım diye vazgeçtim.

Pazarın çıkışında iki çocuk vardı: Müslüm ve İbrahim (sağda). Onlarla lafladım biraz. Pazarı gezenlerin taşıyıcılığını yapıp evlerine kadar da götürüyolarmış ve bilin bakalım ne kadar alıyolarmış bunun için: 1 YTL. Evet buralarda bi sürü çalışan çocuk var. Hatta şöyle diyim geliri belli bi seviyenin üstündeki aileler hariç bütün çocuklar çalışıyo nerdeyse. Burdakiler gibi yük taşıyıcılar dışında, kebapçılardaki garsonlar, komiler, Balıkgöl civarında ufak çapta turist rehberleri, şehirde tartıcılar, ayakkabı boyacıları, işportacılar, selpakçılar, sakızcılar... Peki ya dilenci? Hayır cidden hiç dileneni görmedim. Çok ufak paralara bi çok iş yapıyolar. Bikaçının müşterisi oldum ve genelde de cebimde ne kadar bozuk varsa verdim. O andaki yüzlerini görmeniz gerek. Ama kesinlikle utanma yok o bakışlarda. Ee ne yazmıştı o arabacı çocuk?: "Çalışmak ayıp değil"

8 comment(s):

Yav yine ben başka bişiye değinecem: Sanki yazıyı sıkıntılı bi ruh haliyle yazmışsın, bana bile yansıdı, içim daraldı beeee. Dertler bitmez be irfy. Dönsen artık da biraz laflasak.

Haa.. Bide Urfaya gittiğinden beri senden güzel bi Balıklı Göl yazısı bekliyorum ama bitürlü yazmadın..

By Anonymous Adsız, at 18.7.06  

urfada dilenilmez .. çok haklısın doğru dürüst hiç dilenen yoqtur ..
ve pazarda patlıcan bolluğuna dikkat ettin mi bilmiyorum .. Urfa'nın en çok tüketilen gıdalarının başında patlıcan gelir .. çalışmanın ayıp olmadığını sadece dille söylemeyi sevmiyor anlaşılan urfalılar .. direk icraatle gösteriyorlar ..
seviyorum urfamı .. eline sağlık irfyciq ..

By Blogger blacklebron, at 18.7.06  

ekmek kazanin ayibi olmazzz / calismak lazim
calismamak ayip
helal olsun

By Blogger vintage biscuit, at 18.7.06  

ne güsel sölemiş helal olsun
felsefeyi örenceksen anadolu insanını dinle der şair ressam bilim adamı sayın beyaz piyano

By Blogger Beyaz Piyano, at 19.7.06  

of ben bu kadar duygusal diildim ya, Allah yardımcıları olsun..

By Blogger admin, at 19.7.06  

conqueror, diye diye beni bunalıma sokcaksınız harbiden. Bi adama bişiyi 40 sefer sölersen olurmuş :)
Balıklıgöl yazısı da en son, burdan ayrılırken işallah. Bak bi ay olcak ayrılalı hala kafamdaki Mersin yazısını yazamadım. Ne tembel adamım yaa.

Ozan, çok pis nabız tutarım ;) Sosyal konulara parmak basarım falan. Hatta çekin benim de altıma bi 4x4 Tayfun Talipoğlu tadında blog yapiym size; ama baştan söliym şiir okumam :)

23.ℓєвяση, patlıcan dikkati çekmez mi burda, bi defa kebap diyince yanında illa ki patlıcanı da eksik etmiyolar. Ben de düşünmüştüm acıba burda çok üretiliyo da ondan mı diye.

Vintage, bi helal olsun da benden sana ;)

beyazpiyano, bi tane de sana hatta ;)

Jawsım ben de diilim bilirsin ama, o tabloyu görüp de bişiler hissetmemek elde diil. Böyle olunca sizlerle de paylaşmak istedim. İyi ettim iyi :)

Son olarak;
Ara sıra kızsak etsek de, şikayet bile etsek de;
Sonuçta memleketi de insanımızı da seviyoz be aslında.

Hadi şimdi hepberaber sarılalım, sevgi yumağı olalım. Ama ağlayanı döverim bak :D

By Blogger irfy, at 20.7.06  

jaws benim diyeceğimi demiş..bi' denden benden..
çok küçükken pazarda bir kere soğuk su satmıştım eğlencesine..o geldi şimdi aklıma..tabi benimkisi onlarınkine benzemiyor..onların ekmek teknesi gerçekten..

By Blogger asdfgh, at 20.7.06  

yasını okuyunca gösümden iki damla zuhur etti vecri vasifesinde bu iki damlanın vaka-i umumisi gösüme tos kaçmasdırı duygu birikiminden değildir vakti zazar-i

By Blogger Beyaz Piyano, at 20.7.06  

Post a comment

<< Home